OkosBaba

 
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Az anyanyelvi nevelés eszközei
Montessori játékok, eszközök
Írta: Kilián Szilvia   
2006. július 03. hétfő, 02:00
Montessori játék, eszköz az írás, olvasás tanulásához1.    Az írást előkészítő eszközök

Montessori az írott nyelvet kezdettől fogva a kommunikáció eszközének tekinti. Megismerésének, elsajátításának a folyamata hasonló a beszélt nyelvéhez, ha megteremtik a megfelelő körülményeket. Három és fél, négy éves kor körüli időszakra teszi az írott nyelv kifejlődésének szenzitív periódusát, véleménye szerint később nincs meg a természetes érdeklődés a beszélt és írott nyelv elemzése iránt.

A gyereket mindenhol körülveszi a z írott világ, a betű számára egy látvány, egy kép, melyet érdeklődéssel figyel és megpróbál lerajzolni. Ha készítünk számukra névjegykártyákat, feliratokat helyezünk k a polcokra, falra, a gyermekek nézegetik ezeket, barátkoznak az írott nyelvvel. Már csak annyit kell tennünk, hogy elérhető helyre papírt és ceruzát helyezünk el. Nyitottá tesszük az utat az írott világ felé.
Megtanulja a gyermek, hogy:
  • amit gondolunk, azt le lehet írni
  • ami le van írva, azt el lehet olvasni
  • amit olvasunk, az információ
  • amit leírunk, az megmarad, el tudjuk küldeni
Montessori megvizsgálta, hogy a kéznek milyen képességekkel kell bírnia az íráshoz és eszközeit ennek megfelelően fejlesztette ki.
Az érzékelést fejlesztő eszközök:
  • fejlesztik a finommozgást
  • edzik az íróujjakat
  • a balról jobbra simítással előkészítenek az írásirányra
A mindennapi élet gyakorlatai:
  • fejlesztik a figyelmet
  • lazítják a csuklót
  • edzik az íróujjakat
  • a szem-kéz koordinációt is fejlesztik
Nem írni akar tanítani, hanem a kezet alkalmassá tenni az írásra. Szerinte az írás megtanulásának legfontosabb eleme a kéz kimunkálása az írásra.

Kiegészítő formák
Eszköz: tíz geometriai forma (kör, háromszög, téglalap, négyzet, tojás, ovális, négylevelű lóhere, ötszög, trapéz, hajlított oldalú háromszög) fogantyúval, egy négyzet alakú keretben
Feladat: a forma körülrajzolása, kiszínezése, csíkozás függőleges vagy vízszintes vonalakkal


Egyéb rajzsablon formák
A feladat és a cél ugyanaz, mint a kiegészítő formáknál, csak formák kisebb mérete miatt finomabb kézmunkát igényelnek.
A forma körülrajzolása még biztonságot ad a gyermek kezének, vezeti azt, a színezés pedig elősegíti az íráshoz szükséges könnyedséget.

Letapogatható ABC (Dörzspapír betűk)
Eszköz: egy-egy falapon az ABC betűi dörzspapírból felragasztva, mind a négy formában
Feladat: a betűk végigsimítás a domináns kéz három íróujjával, hangoztatás


Fonalból felragasztott írott betűk
Eszköz: egy-egy falapon az ABC betűi fonalból felragasztva, írott formában
Feladat: a betűk végigsimítás a domináns kéz három íróujjával, hangoztatás, grízes tálcán vázolás

Mozgatható ABC
Eszköz: egy dobozban gyufásdobozok, bennük kis kartonokra (betűnként minimum 3-4) az ABC nagy nyomtatott betűi felragasztva
Feladat: szavak, nevek kirakása a betűkből


 
Körberajzolható betűk
Eszköz: kartonból kivágott nagyméretű, nagy nyomtatott betűk (a magánhangzó kék, a mássalhangzó piros), később a többi betűformában is
Feladat: a betűsablonok körberajzolása, kiszínezése, szavak kirakása


Dörzspapírral bevont tábla fonallal
Eszköz: nagyobb méretű, dörzspapírral bevont fatábla, melyen fonalból kirakhatók az írott betűk
Feladat: írott betűk kirakása a táblán
Grízzel töltött tálca
Eszköz: nagyméretű tálca grízzel megtöltve
Feladat: pálcikával vagy az ujjakkal betűk vázolása

2.    Az olvasás előkészítése

A Montessori óvodákban az olvasás gyakorlását már a betűk ismeretével együtt vezetik be. Gyakori, hogy a gyerekek spontán módon, maguktól elkezdik összeolvasni a betűket. Az olvasás fokozatai a gondolkodás fejlődésével haladnak a kezdeti olvasástól a teljes olvasásig, amikor a hangok egymás utáni kiejtésétől eljutnak a gondolatok közvetítéséig.
A játékok célja a szóképek tárgyak illetve tárgyképek párosítása, szavak betűkre bontása, hangok keresése a szavakban. Külön csoportban a kétjegyű illetve háromjegyű mássalhangzók tudatosítása, keresése (zöld színnel jelölve).
Érdemes a játékokhoz szükséges tárgyak, képek gyűjtésébe a gyerekeket is bevonni (Kinder tojás figurák, reklámújságból képek, matricák, nyomdák)

Olvasási játék tárgyakkal
Eszköz: egy doboz apró tárgyakkal illetve azok képével és a hozzájuk tartozó szóképek
Feladat: a szavak tárgyakhoz rendezése, betűzése

Kezdőbetűk dobozai vagy zsákjai
Eszköz: dobozok vagy zsákok apró tárgyakkal, képekkel, melyek nevei a jelzett betűvel kezdődnek
Feladat: a tárgyak, képek hozzárendelése a kezdőbetűhöz

Olvasókártyák
Eszköz: kártyák a gyerekek neveivel, környezet tárgyaival
Feladat: kezdőbetűk felismerése

Parancsok kártyái
Eszköz: rövid felszólításokat tartalmazó kártyák
Feladat: utasítások végrehajtása

Kártyasorozat a betűfajták felismeréséhez
Eszköz: az ABC minden betűjével kezdődően tárgyak képei kártyákon, mind a négy betűfajtával az ABC betűi kártyákon, kirakótábla
Feladat: képekhez rendelni a kezdőbetűket mind a négy formában
Önellenőrzés: tárgykép kártyájának hátoldalán a szó és kezdőbetű mind a négy formában

Gyűjtőfogalom kártyák
Eszköz: különböző területekről tárgyképek és szóképek, ezek ellenőrző kártyái, amin a szó és kép is rajta van, gyűjtőfogalom és ellenőrző kártya
Feladat: tárgykép-szókép párosítása, csoportba sorolása

"Hol hallom?" kártyák
Eszköz: tárgyak képét tartalmazó kártyák, megjelölve egy-egy betűvel (az összes betűhöz, szó elején, közepén és végén is lehet), korongok, melyeknek a két oldala különböző színű
Feladat: a szó hangokra, betűkre bontása, a megjelölt betű helyének megkeresése a szóban, korongok színével jelölés (pl. nap: 3 korong és a középső más színű, ha az "a" hang helyét kell keresni)

Kétjegyű mássalhangzók doboza
Eszköz: egy doboz apró tárgyakkal, tárgyképekkel, névkártyákkal, melyek kétjegyű mássalhangzót tartalmaznak
Feladat: kétjegyű mássalhangzók felismerése, megkeresése

Mit visz a kis hajó?
Eszköz: hajó kartonból ablakokkal, ahova tárgyakat vagy képeket helyeztünk el
Feladat: az adott feltételnek megfelelő "utas" kiválasztása (pl. k betűvel kezdődik (kutya) vagy végződik, titkosan: a o (=majom)). Nehezítés: több feltétel adása.

Szavak kirakása
Eszköz: dobozban tárgyképek, betűk jelöléssel (pl. a=˘)
Feladat: képeknek megfelelő szavak kirakása
Önellenőrzés: tárgykép hátulján jelekkel a szó (titkosírás)

(Felhasznált irodalom: Magyarországi Montessori Egyesület: Maria Montessori pedagógiai módszere - Tanfolyami jegyzet)


Oszd meg másokkal!
Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Google! Live! Facebook! Technorati! StumbleUpon! MySpace! Newsvine! Furl! Yahoo! Twitter! LinkedIn! Linkter.hu Blogter.hu Propeller.hu UrlGuru.hu Startlap.hu FullStart.hu VipStart.hu InterNetMedia.hu Linkmegosztó.com Linkek.in mylink.hu Joomla Free PHP
 

0 hozzászólás

Szólj hozzá!


    • :o
    • :-[
    • :'(
    • :-(
    • :-D
    • :-*
    • :-)
    • :P
    • :\
    • 8-)
    • ;-)

    Hirdetés