| Nem mindegy, hogy dicsérsz |
| Sikeres gyerek |
| Írta: Bán Annamari |
| 2009. szeptember 08. kedd, 00:00 |
Néhány napja egy nagyon érdekes kutatásról olvastam, amelyet a Columbia egyetemen végeztek: a kutatók arra akartak választ találni, hogy mi az oka, hogy a tehetséges, jó tanuló gyerekek közül sokan alábecsülik a saját képességeiket. Hogy lehet az, hogy ezek a gyerekek alacsonyabbra teszik a mércét, és kevesebbet várnak maguktól?A szerzők arról írtak, hogy a szülők 85%-a leginkább azzal próbálja megelőzni, hogy gyermekük kudarckerülővé és kishitűvé váljon, hogy az intelligenciáját, okosságát dicséri. Kíváncsi voltam, az OkosBaba olvasói között milyen ez az arány, ezért is kérdeztem rá a pénteki szavazásban. Örülök, hogy ilyen sokan szavaztatok, és annak még inkább, hogy ilyen sok hozzászólás született, közöttük olyanokkal is, amelyek azt mutatják, többen rájöttetek, értettétek, miért a kérdés, és jól látjátok a problémát. :) S hogy miért épp ezt a két választ lehetett megjelölni? ![]() Az előbb említett 10 évig tartó kutatás során 400 ötödikes gyerekeknek adtak egy olyan egyszerű kirakós feladatot, amelyet nagy valószínűséggel jól megoldanak. Amikor a gyerekek végeztek, megmondták nekik a pontszámukat, és egyetlen mondatnyi visszajelzést kaptak még. Vagy ezt: "Nagyon okos lehetsz ebben", vagy ezt: "Biztosan keményen dolgoztál". Eztán a gyerekek egy második feladatot kaptak, de itt már választhattak két kirakó közül. Az egyik nehezebb volt, mint az első, de elmondták a gyerekeknek, hogy sokat tanulhatnak belőle, ha megpróbálkoznak vele. A másik ugyanolyan könnyű volt, mint az első feladat kirakója. Szerinted ki hogy választott? Jól gondolod: azok a gyerekek, akiket az erőfeszítésükért dicsértek meg az első feladat után, 90%-ban a nehezebb kirakót választották a második körben. Az "okos" gyerekek nagy része a könnyebb feladatot választotta. Miért? Amikor az okosságukért dicsérjük a gyerekeket, azt sugalljuk nekik: "Az a lényeg, hogy okosnak látszódj, és ne kockáztasd meg, hogy hibázhatsz". És a gyerekek épp ezt tették: úgy választottak, hogy ne legyen esélyük arra, hogy tévedjenek és zavarba jöjjenek. A harmadik körben nem volt választási lehetőség. A feladat nehéz volt, olyan, amelyet két évvel idősebbeknek terveztek. Várható volt, hogy nem tudják megoldani a gyerekek. Mégis, a két csoport másképp reagált. Az erőfeszítéseikért megdicsért gyerekek úgy gondolták, hogy nem koncentráltak eléggé, azért nem sikerült a feladat, és mindent megtettek azért, hogy meg tudják oldani, tovább próbálkoztak. Többen kérdezés nélkül úgy kommentálták ezt a kirakót, hogy ez a kedvencük. Az okosságukért dicsért gyerekek szerint a kudarc azt bizonyította, hogy valójában nem is okosak. A végső körben aztán megint visszatért az első, könnyebben megoldható feladattípus. Az erőfeszítéseikért dicsértek 30%-kal javítottak azon a pontszámon, amelyet az első körben kaptak. Az okosságukért dicsértek 20%-ot rontottak. Nem mindegy tehát, hogy dicsérjük a gyermekünk. Ha a próbálkozásait, erőfeszítéseit emeljük ki, azt sugalljuk neki, hogy ő az, aki irányíthatja a dolgok menetét. Ha az okosságát (ami belülről fakad), akkor ez úgy hangzik: nincs az irányítás a kezében - vagy rendelkezik a megoldáshoz szükséges képességgel, vagy nem. A gyerekek ezt később egy beszélgetés során meg is erősítették: "Okos vagyok, nem kell erőfeszítéseket tennem". A kutatást elvégezték aztán több korosztályú és különböző társadalmi helyzetű gyerekek körében is. Nem számít, hogy óvodás, vagy iskolás a gyermek, a dicséret hasonlóképp hat minden esetben. Nem könnyű váltani, és feladni a régi beidegződéseket - tudom... :) Jó alternatíva lehet a leíró dicséret, amelyet Faber és Mazlish ajánlanak a Beszélj úgy... könyvben. A jó dicséret szerintük két részből áll: a szülő elmondja, milyen nagyra értékeli, amit lát (leginkább leírja, amit lát, részletesen, és nem csak annyit mond, "nagyon jó"), és eztán pedig a gyermek képes önmagát megdicsérni (vagy egyszerűen jobban érzi magát). A fenti kirakós esetben például így reagálhatunk: "(Majdnem) minden darab a helyére került, és milyen gyorsan! Nem adtad fel akkor sem, ha nem ment elsőre!" stb. Fontos persze, hogy őszintén reagáljunk, de ha megkíséreljük a gyermek szemszögéből látni a feladatot, rájöhetünk, hogy nem is mindig olyan egyszerű, ahogy mi gondoljuk. Megpróbáljuk? :) |
2009-09-08 12:24:53
2009-09-08 12:36:21
Jó ötlet volt ez a felmérés. Én is megértettem a lényegét
és fontosnak tartom, hogy megértsük a lényegét.
Köszönöm a felvilágosítást. Alkalmazni fogom a kisfiamnál.
Üdv: Nika.
2009-09-08 12:40:22
2009-09-08 12:53:22
2009-09-08 13:01:18
2009-09-08 13:10:41
És csak úgy őszíntén, szívből mondtál már neki valamit, vagy előtte utánanézel, hogy tudományosan megalapozott e a mondandód?! Ez már nekem is nagyon sok, meg talán minden Édesanyának aki embert akar nevelni nem pedig gépet!
2009-09-08 13:28:22
2009-09-08 13:48:32
Én ezért gondoltam úgy, hogy mindkettő választ bejelöltem volna, ha lehet. Ebből is, abból is kicsit.
Jó volt a cikk, köszönöm szépen.
2009-09-08 14:00:10
2009-09-08 14:00:30
2009-09-08 14:07:00
2009-09-08 14:43:22
En mar olvastam a Mazlish konyvben errol a megkozelitesrol, de eddig még nem sikerult mindig igy kozelitenem
Nem konnyu, de probalgatom egyre tobbet, es biztos vagyok benne, hogy igy hatasosabb!
dodo
2009-09-08 14:59:10
2009-09-08 15:24:00
De én inkább az életszerűbb eseményekre helyezném a hangsúlyt...Pl. ha az én kisfiam egyszercsak - minden szándékunk ellenére - ki tud bújni a hálózsákjából, sőt, akár a pelenkázó tetejére is felküzdi magát egyedül! - akkor mi együtt nevetünk! - Egyébként meg szerintem minden gyerek ezt csinálja! "rosszalkodik" - és közben felfedezi a világot és önmaga képességeit. A kérdés az, hogy ilyenkor a szülő hogy reagál.
2009-09-08 15:32:37
Én magam abszolút egyetértek Annamáriával és a cikkben leírtakkal. Igaz, koromból adódóan én is a "régimódi" neveltetés szerint lettem dicsérve - milyen ügyes, okos vagy - és természetesen szépen felnőttem így is. Viszont a kislányomon látom, tapasztalom - most 2 éves - hogy mennyivel hatékonyabb, ha nem csupán annyit mondok neki, hogy nagyon ügyesen megoldottad ezt vagy azt a feladatot, hanem hozzáteszem azt is, hogy ez "igazán nem volt egyszerű, és mégis milyen ügyesen megcsináltad", vagy "ezt a feladatot nem is olyan egyszerű megoldani, és neked milyen jól sikerült" stb. Egyértelműen azt tapasztalom, hogy magabiztosabb, bátrabb és kitartóbb a kislányom a probléma/feladatmegoldásban. És nagyon lelkes, sőt, mintha ő maga kíváncsibb lenne, hogy vajon sikerül e megoldania a kitűzött célt? Ja, és hihetetlen boldog, amikor így dicsérem, látom, hogy hisz magában. És ez óriási dolog!
Zsuzsa
2009-09-08 16:12:43
2009-09-08 17:09:56
Mellesleg az a véleményem, hogy ha csak annyit mondunk a gyereknek, hogy ügyes, akkor sokszor nem is igazán figyelünk rá, csak automatikusan mondjuk ezt...
2009-09-08 17:48:13
Teljesen egyet kell értenem Annamarival és Zsuzsával
Jó megközelítés.
Tudja valaki, hogy mi a címe annak a könyvnek amiről Pali írt?
Üdvözlettel: Éva
2009-09-08 17:53:39
2009-09-08 19:10:50
2009-09-08 19:32:05
2009-09-08 20:40:55
2009-09-08 20:55:33
Ez jutott eszembe, amikor Annamari írását olvastam. És az is, hogy felállt az összes szál hajam, amikor megdicsért egy "feljebbvalóm", hogy milyen ügyes vagyok... brrr! Azt éreztem, hogy mint "hülyegyerekének" megsimogatja a buksimat. Ha azt mondta volna, ami pont a cikkben szerepel, hogy az erőfeszítésem milyen... mennyire remek, hogy x db üzletet kötöttem y eredménnyel, tök más lett volna.
Amikor a gyereket ellenkező előjellel és hasonló módon szidják - pl.: buta vagy, ügyetlen vagy -, akkor az egész személyiségét érzi rossznak. De ha kap elismerést (és nem dicséretet), és megmondják neki, hogy hol korrigáljon, akkor csak egy adott részterületére vonatkozik az egész. Például: nagyon szépen leírtad ezt a szót, de az a betű hasa még kicsit girbe-gurba (vagy, aki ahogy akarja/meg tudja fogalmazni).
Az én olvasatom a dicséret ilyetén módon melléknevekből áll: ügyes, édes, okos, szép sötöbö... és lélektanilag valahogy egy EGÉSZre hat. A negatív előjelű szidés szintén - ilyenkor ezek a melléknevek pl.: ügyetlen, buta, csúnya, rossz stb.
Az elismerés nem használ mellékneveket, az elmarasztalás sem, hanem körbe írja, ami történt - ahogy Annamari is leírta, hogy miképp hangzanak el konkrétumok. Én is írtam rá egy példát.
Nekem már unokám is van, és az igazán felnőtt lányommal a mai napig nagyon jó, mély a kapcsolatom. Tehát tapasztalatból tudom a fentiek életrevalóságát
Mielőtt esetleg téma lenne, hogy van-e gyerekem
Szeretettel: Ida *
2009-09-09 02:56:08
Még egyszer köszi!
2009-09-09 07:52:37
udv. Noemi
2009-09-09 08:08:50
2009-09-09 08:14:38
Szerintem jó a cikk, érdemes foglalkozni a témával. Már régebben elhatároztam, hogy tudatosan fogom dicsérni a lányaimat. Saját tapasztalatom, hogy az a gyerek, akit folyton dicsérnek, el is hiszi magáról, hogy ő a legszebb, legügyesebb, legokosabb a világon, és később sok pofont kap majd az élettől, mert az emberek kinevetik az ilyeneket (hozzáteszem, jogosan).
2009-09-09 08:50:07
Ha az első dicsérethez hozzáteszed, hogy miért gondolod, akkor már sokkal pozitívabb, persze. Érdemes megfontolni amit Ida is írt, hogy tulajdonképp a címkézés (ügyes, okos stb.) elkerülése a cél. DE még egyszer mondom azok kedvéért, akiknek ezt nehezebb elképzelni, kivitelezni, hogy semmi gond nincs, ha egyszer-egyszer azt mondod, ügyes, csak ne váljon megszokássá.
2009-09-09 09:09:01
Ha valami nem sikerül neki, ordít, hogy "Nem tudom", ha futásban nem ő lehet a legügyesebb (akárki megelőzi egy lépéssel!) akkor ahelyett, hogy tovább futna, leveti magát a földre és sír, hogy nem ő fog nyerni, nem ő lesz a legügyesebb. KÉTSÉGBEEJTŐ!!
Bármennyit magyaráztam neki, hogy ne álljon meg, futni kell, nem számított. És ez szinte mindenben így van.
Most ezzel a tanáccsal megpróbálom új alapokra helyezni a nevelést - reménykedem, hogy még nem késő!
Köszönöm!
2009-09-09 09:36:33
2009-09-09 13:03:04
Jó, hogy más szemszögből is megközelíthető a téma és milyen tanulságos!
Át kell értékelnem a dícséretet,mert tudom magamról ,hogy milyen nehéz megküzdeni azért, hogy elismerésben legyen részünk.
Fontos az önbizalom és ebben nekünk szülőknek nagyon fontos szerepünk van!
Köszönöm
Varga Judit
2009-09-09 13:23:44
2009-09-09 13:56:10
Nagyon érdekes és gondolatébresztő volt a cikk. Valóban a mindennapokban tényleg oly gyorsan vetjük oda gyermekünknek --én is-- azt az egyszerű mondatot, hogy "nagyon ügyes voltál" vagy nagyon szépen sikerült ez a rajz és nem is sejtjük, hogy egy-két megfelelően választott mondat hozzátételével milyen sokat segíthetünk gyermekünk önértékelésének a
fejlődésében. Igyekszem ezentúl erre is figyelni.
2009-09-09 21:40:40
Bennem pont a "szép munka volt" kelt olyan érzést egy könnyű/közepes feladat elvégzésénél, hogy hülyének néznek. Azaz akkor emelném ki csak az erőfeszítés dicséretét, ha vagy nem sikerül a feladat elvégzése, vagy tényleg erőfeszítés kell az elvégzéséhez.
Persze értem, hogy itt más szempontok alapján került "kiértékelésre" a teszt,
2009-09-10 13:08:20
2009-09-10 14:54:53
először is mivel én vizuális vagyok jobban megragad, hogy a saját tapasztalatomat, saját viselkedésemet kellett latba vetnem a válasznál. Vártam a végeredményt, - és nem azért mert helyesen válaszoltam - így a cikk nekem sokkal jobban megmarad emlékezetemben. Akár több ilyen felmérőt is lehetne csinálni.
Másodszor pedig úgy vélem, hogyha konkrétan dicsérünk akkor az adott témában -mivel minden gyerek szeret nyerni - akkor ösztönözzük annak többszöri megismétlésére és egyre jobb lesz belőle.
2009-09-10 15:23:35
Faber, Adele - Mazlish, Elaine:
Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy elmesélje
2009-09-10 23:59:58
Nagyon jó a cikk,ahhoz meg különösen gratulálni szeretnék,amilyen türelemmel és kedvességgel kezeled a néha már támadólag fellépő hozzászólókat!
Én először úgy gondoltam mindkét válasz jól hangzik,de aztán eltűnődtem egy pillanatra,ízlelegettem a kettőt,és úgy éreztem nekem a második helyen végzett dícséret esne jobban,így én azt választottam...azóta tudatosan figyelem magam,hogy a gyakorlatban használni is tudom-e a technikát?! Nos hála az égnek elég jó arányban jön ez ösztönösen is...
Örülök,hogy a cikkeid sokszor megerősítést adnak,hogy jól csinálom....Csak így tovább
Köszönöm!
2009-09-16 13:20:28
2009-10-02 21:27:04
2009-10-16 13:06:38
Én sokszor meg is köszönöm a "jó"cselekedeteit..vagy elmondom,hogy miért is örülök,hogy kivitte a szemetet stb..Van,hogy nem reagálom le rögtön csak később pl:de jó,hogy rendben tartjuk a kis birodalmunkat...és van ,hogy nem szólok egyáltalán.sokszor a helyzet adja és csak merni remélem,hogy jól reagálok!?
Nálunk még bejön dicséretnek a mosoly,kacsintás,vagy csak kap egy extra puszit..
2009-10-19 13:23:54
Ha valamit ügyesen megcsinál mindig mondjuk neki, és úgy vettem észre, hogy produkálja magát a dicséretért.
Mondjuk születésétől fogva az Anya taníts engem könyvet használjuk, s részben talán ennek köszönhetően 6 hetesen kitolta magát, 3 hónaposan már nem volt gond a forgás és most már kapaszkodva de felhúzza magát ülő helyzetbe, a kúszást is szépen gyakorolja.
Egyébként én is úgy gondoltam (saját gyermekkoromból kiindulva), ha nem is sikerül minden az erőfeszítést ugyanúgy észre kell venni, és megdicsérni. Egyenlőre készpénz, hogy okos, de rajtam és a családunkon múlik, hogy valóban az lesz-e a későbbiekben
2009-10-22 12:13:40
Ha az ember minden egyes nap mélyen elgondolkodik, hogy hogyan adhatna többet gyerekeinek, akkor igen érdekes, új dolgokra jön rá, amire korábban nem gondolt volna, sőt van amikor egészen más aspektusból látja a dolgokat.
Sokan gondolják, hogy a szeretet nem más mint egymás puszilgatása, ölelgetése, dícsérgetése! Az igazság az, hogy minden egyes kimondott szónak igenis súlya van. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy minden egyes alkalommal, mielőtt hozzászólunk a gyerekünkhöz olvassunk el egy egész könyvet. De fontos a következetes, tudatos gondolkodás.
2009-10-24 19:14:47
Az pedig biztos, hogy szükséges a motiváció.
Én megpróbálom.
2009-10-27 07:55:02
Ez a cikk is nagyon tetszik,várom a következőket...
2009-12-10 17:17:23
Nagyon érdekesnek találtam a cikket. Elolvastam a hozzászólásokat mind, és meg tudom érteni azoknak a véleményét is, akik nem dijazzák, hogy a cikk szerint nem jó, ha szimplán ügyesnek vagy okosnak dicsérjük a gyereket. Én eddig igy csináltam, de most már el fogok gondolkodni, hogy hogyan csináljam úgy, hogy tényleg használjak vele a gyermekemnek. Mivel most kezdem, hoznék egy példát:
Eddig úgy dicsértem a 15 hónapos kisfiam, ha feljött mellettem a lépcsőn a 2. emeletre, hogy: "nagyon ügyes vagy", ezek szerint ez nem jó, ha úgy mondanám:"nagyon ügyes vagy, pedig még milyen kicsi vagy", ez már rendben lenne? Amennyiben mégsem, kérlek irjatok egy-két ötletet. Előre is köszi!
2009-12-14 15:20:36
Nekem ezt jelenti ez a cikk.
2010-01-03 02:52:06
Legnagyobb fiamnál látom, hogy működik. Ha az okosságát, ügyességét dícsérjük, illetve azzal biztatjuk egy "feladat" előtt - ki tudod számolni, le tudod rajzolni -, akkor ha nem sikerül neki elsőre, másodszorra, sokszor odavágja, feladja, és ki is mondja, hogy "Nem vagyok okos/ügyes!" Ha viszont a feladat megoldásán, leküzdésén van a hangsúly, küzd, és nem éli meg kudarcként, ha nem sikerül.
Ez most tudatosult! Köszönöm!
2010-01-13 09:37:13
"Édesanyának aki embert akar nevelni nem pedig gépet!"
Olvasd el Eric Berne Emberi Jatszmakat es Sorskonyvet, latni fogod, hogy epp az nevel gepet, aki nem gondolja vegig a szavait, es nem fogalmazza tudatosan mondanivalojat.
Annamari: nekem kb. fel eve kezdett gyanus lenni, hogy ez az allando dicsergetes nem a legjobb strategia. Valahogy elveszett a jelentestartalma a dicseretnek, ures szavak lettek, es nem erzem magam a gyerekem epito kritikusanak. Es amit en hittem, hogy ha azt mondom ugyes, okos stb, akkor azza teszem a szavak teremto ereje altal, tobbe mar nem mukodik. Kiprobaltam amit irtal, hogy nem az eredmenyt, hanem a belefektetett energiat emeljem ki a dicserettel, csak egy problemam van. Egyszeruen nem tudom mit mondjak. Ugy ertem nem talalom a megfelelo szavakat, amivel az erofeszitest lehet dicserni. Minden olyan eroltetetten es hulyen hangzik. Bar hozza teszem, ennek ellenere ugy tunik nagyon is mukodokepes. Szoval ha valaki mar kiotolt jo dicsereteket ossza meg mar legyszi