OkosBaba

 
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Hogyan lehet gyermekünk kreatív? (1. rész)
Kreativitás
Írta: Bán Annamari   
2006. augusztus 19. szombat, 02:00
Segítsd gyermeked bontakozó kreativitásásnak fejlődésétMi is az a kreativitás? Ahány kutató, annyiféle meghatározás. Abban egyezik mind, hogy a kreatív személyiség rendhagyó módon áll hozzá a problémamegoldáshoz. A kreativitás az intelligencia egyik (vagy több) összetevője. A "zseni" alapvető tulajdonsága, olyan személyé, aki eredeti módon járul hozzá a világ tudásához.

A kreativitás többet jelent, mint tehetség például zenei téren. A kreatív gondolkodás bármely területre jellemző: lehet az tudományos felfedezés, képzelet, kíváncsiság, kísérletező kedv, találmány. Arra való képesség, hogy új és váratlan kapcsolatokat fedezzünk fel, magolás helyett magunk keressünk új választ az adott problémára, vagy akár új kérdéseket vessünk fel.

A legtöbb kutató egyetért abban, hogy szinte minden kisgyerek rendelkezik valamilyen szintű kreativitással, hogy a kreativitást bátorítással, lehetőségek biztosításával és "edzéssel" növelni lehet, s hogy az oktatás és bizonyos nevelési módszerek alkalmazásával a nullával lehet egyenlővé tenni gyermekeink kreativitását.   Már a legkisebbek is rendelkeznek a kreativitás csíráival: gondoljunk csak arra, ahogyan kézbe veszik a tárgyakat, rázzák őket, forgatják pici kezeikkel. Mivel ők még nem beszélnek, a kísérletezéssel tanulnak, mely természetszerűleg kreatív: az eredmény saját cselekvésükből fakad, a találgatásból, tesztelésből és módosításokból, amely a tárggyal való játékból ered.

A. J. Cropley ausztrál pszichológus szerint pszichológiai vizsgálatok egész sora mutatta ki, hogy a gyermekek játéktevékenysége kreativitásuk mértékével korrelál. Azok a gyerekek, akik fiatalkorukban többet játszottak, felnőttkorukban kreatívabbaknak mutatkoztak kortársaiknál.

A kreatív gyermek különösen érzékenyen reagál arra, amit érzékel (lát, hall, tapasztal) a világból. Új ötletek szikraként pattannak ki agyából, melyek lehet, hogy butának tűnnek egy felnőtt számára, de az ő korában meglepően eredetiek. Képzeletgazdag, humoros, játékos, rugalmas, de lehet befelé forduló, makacs is a kreatív gyermek.

Hogyan segíthetjük gyermekünkben a kreatív gondolkodás magasabb szintre emelkedését? A következőkben néhány ötletet olvashatsz.
  • Segítsünk gyermekünknek, hogy érezze egyediségét, azt, hogy értékes személyiség, hogy kifejezhesse érzéseit, hogy megtapasztalhassa az alkotás örömét. Nincs annál szörnyűbb, mikor a szülő saját gyermekét neveti ki, és "mit-tudsz-te-erről-hisz-még-gyerek-vagy" hozzáállással győzi meg arról, hogy az ő gondolatai nem fontosak.
  • Ha lehet, engedjük, hogy a gyermek tervezze meg a család és a saját tevékenységét. Néha dönthet egy két éves gyermek is arról, hogy a kertben vacsorázzon a család, vagy a lakásban, vagy bizonyos szempontok (ár, méret stb.) megadása után ő válassza ki, melyik játékot szeretné. Beleszólhat abba, mi legyen a vasárnapi menü. Mindez segíthet abban, hogy értékesnek tartsa döntéseit, és rávezeti arra is, hogy a döntéseinek következményei vannak. Ha érzi, hogy a szülő tiszteli, talán a dacossága sem tör elő olyan elemi erővel.
  • Bátorítsuk gyermekünk, hogy érzékeny legyen környezete iránt, hogy kérdezzen, hogy kísérletezzen. Figyeljünk meg hangyákat, figyeljük meg, ahogy a szél mozgatja a fákat, nagyítóval vizsgáljunk meg növényeket, állatokat, ültessünk befőttesüvegbe magokat, és tegyük az ablakpárkányra. Válaszoljunk minden feltett kérdésre legjobb tudásunk szerint. Ha kellemetlen időpontban tesz fel zavarba ejtő kérdést (például a buszon), súgjuk a fülébe, hogy később megmondjuk a választ. Ha valamire nem tudjuk a választ, az Interneten szinte mindenre megtaláljuk!
  • A "tudományos" kísérletek jó alkalmat adnak arra is, hogy a gyermek megértse: nem mindig sikerül minden kísérlet, és ez nem feltétlenül jelent kudarcot. Sok szülőnek nehezére esik, hogy hagyja gyermekét kísérletezni, vagy akár a házi feladatát egyedül megoldani. Szeretnénk megóvni őt a kudarctól, igaz? Természetesen meg kell tanulnia, hogyan kerülheti el a kudarcot, leginkább akkor, ha a testi épsége forog veszélyben. De ha túlzásba visszük a védelmét, a kudarc és szorongás megtapasztalásától és sikeres kezelésétől fosztjuk meg. Szükség van az újabb próbálkozásra, esetleg újabb kudarcra és megint újabb próbálkozásra. Hadd tapasztalja meg, hogy maga is elérhet sikereket! Gondoljunk csak arra, hogy tanult meg járni: hányszor esett el? Hányszor próbálta újra és újra? Mennyiben volt szüksége egy felnőtt segítségére? (Persze minden gyermek más, leginkább a szülő ismeri gyermekét, és tudja, mennyi külső segítségre van szüksége.)
  • Játsszunk gyermekünkkel az autóban, ha dugóba kerültünk, az orvosi rendelőben várakozás közben, vagy ha mosogatunk. Egy példa: "Hányféleképp lehet egy ceruzát használni?" Felváltva találjunk ki minél több (nem íráshoz kapcsolódó) megoldást. Lehet játékhajó vitorlarúdja? Karmesteri pálca? Vonalzó? A ceruza helyett bármilyen hétköznapi tárgyat behelyettesíthetünk, például üres italos doboz, papírpohár, stb. Minden válasznak örüljünk, legyünk bátorítóak - ne kritikusak.
  • Játsszunk "mi lenne, ha..." játékot: tegyünk fel kreatív gondolkodást segítő kérdéseket, például "Mit tennél, ha eltévednél a bevásárlóközpontban?", vagy "Hogy tennél érdekesebbé egy szülinapi partit?", "Mit csinálnál, ha holnap neked kellene az óvó néni helyett dolgozni az oviban?", "Találj ki egy jó játékot, amelyet az autóban lehet játszani." Kérdezhetünk olyat is, amelyre egy kísérlet, melyet gyermekünk elvégezhet, adja meg a választ: "Mi történik, ha kavicsot teszünk egy üvegbe, amely tele van vízzel?", "Mi lesz, ha egy pohár tejet kinn felejtünk a hűtőből egy-két napra?", "Mi történik, ha sárga és piros festéket összekeverünk?" A kérdések a fantázia birodalmába is vihetnek: "Mi lenne, ha soha nem lenne sötét?", "Mi lenne, ha minden arannyá válna, amihez hozzáérnél?", "Mi lenne, ha a felnőttek olyan gyorsan nőnének tovább, mint a gyerekek?"
  • Biztosítsunk gyermekünknek egy saját kuckót, ahol csendben "dolgozhat" egyedül. Az óvodában, iskolában állandóan közösségben van, és neki is, csakúgy mint a felnőtteknek néha-néha, szüksége van magányra ahhoz, hogy jó ötletei születhessenek. "Ne szakítsd félbe gyermeked, ha dolgozik, még azért sem, hogy megdicsérd" - egy alapelv, amely a Montessori iskolák sajátja.
  • A legkevésbé hatékony eszköz a kreativitás elősegítésére: a televízió. Ha bekapcsoljuk, mágnesként vonzza a tekintetet, és nullára csökkenti a kísérletező kedvet. Leghatékonyabb módja a tévézés kordában tartásának, ha bizonyos (gondosan válogatott) program nézését engedélyezzük csak, ellentétben a korlátlan tévézéssel.


Oszd meg másokkal!
Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Google! Live! Facebook! Technorati! StumbleUpon! MySpace! Newsvine! Furl! Yahoo! Twitter! LinkedIn! Linkter.hu Blogter.hu Propeller.hu UrlGuru.hu Startlap.hu FullStart.hu VipStart.hu InterNetMedia.hu Linkmegosztó.com Linkek.in mylink.hu Joomla Free PHP
 

0 hozzászólás

Szólj hozzá!


    • :o
    • :-[
    • :'(
    • :-(
    • :-D
    • :-*
    • :-)
    • :P
    • :\
    • 8-)
    • ;-)

    Hirdetés