OkosBaba

 
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Nyúlj hozzá! - Művészetre nevelés pici kortól
Kreativitás
Írta: Bán Annamari   
2007. április 04. szerda, 02:00

A babák és kisgyerekek is ismerkedhetnek a képzőművészettelMickey egér és Barbie helyett Picasso? Miért ne teremthetnénk már az egészen pici babáknak is olyan környezetet, amely érdekes számukra, amellett, hogy értékközvetítő is? Nemrég egy olyan könyv akadt a kezembe (sajnos, csak angolul kapható), amely arról szól, hogyan fejleszthetjük gyermekünk kreativitását mozgással, zenével, képzőművészettel és játékkal. A könyv címe Please Touch (kb. "Nyúlj hozzá!" - az angol "Don't touch" kifejezés - "Ne nyúlj hozzá!" -, szülői dorgálás ellentéte), szerzője Susan Striker.

A kisbabák szeretik nézni az arcokat. Amikor nem anya, apa, vagy esetleg a tesók arcát nézik, mondjuk a kiságyban, hadd nézzenek portrékat. Persze nem Micimackóét, Mickey egérét és társaikét, hanem képzőművészeti alkotásokat. Furcsán hangzik? Lehet, hogy érdekesebb és hosszabb távon hasznosabb is a babának. Persze nem helyettesítik ezek a képek az emberi interakciót, kommunikációt, de megalapozhatják a későbbi művészetszeretetet.

A babák élvezettel figyelik az árnyékokat is. A mintás ágyneműk, tapéták, bútorok azonban "elrejtik" az árnyékot. Akasszunk a pelenkázó fölé képeket, cseréljük őket időközönként. Ezek lehetnek családtagok fotói, állatok, képzőművészeti alkotások, fekete-fehér geometriai formák, nagyobb testvérek festményei, rajzai. A babák imádják más gyerekek rajzait nézni. A kiságy fölé helyezett forgó helyett hadd nézze a fákat, ahogy ágaikat a szél mozgatja, vagy a baba-vetítő által megjelenített képeket (persze ezek is legyenek olyanok, amelyeket mi választottunk).

Pasztell színek helyett fessük a bútorokat a három alapszín valamelyikére. A drága tapéta már csak azért sem jó megoldás, mert a kicsik gyorsan nőnek, és eljön az az idő, amikor majd mindenhová (még a falra is) rajzolni szeretnének. A "műalkotásaik" pedig legyenek fontosabbak, mint a fal tisztasága.

Jó befektetés lehet még egy kis asztal, két székkel, amelyen a gyermek "művészkedhet", egy fekete tábla, melyre krétával rajzolgathat (helyezzük neki megfelelő magasságba), egy stabil két oldalú festőállvány és kb. hat darab olcsó, normál méretű képkeret, melyekbe a rajzait tehetjük. Mert a műalkotások nem a hűtőre mágnesezetten lógnak ám a múzeumokban sem! Jól jöhet még egy törhetetlen tükör (ha tudsz ilyet, kérlek, feltétlenül írd meg hozzászólásként, hol lehet kapni, a lányom imádja magát nézni a tükörben, és rajzolgatni rá :)) És ne feledkezzük el a sok-sok művészeti reprodukcióról.

"Amikor a The Anti-Coloring Book of Masterpieces (Anti-kifestő könyv - Mesterművek) című könyvemet írtam, amelyben híres képzőművészeti alkotások színes reprodukciói is szerepeltek, édesanyám rámutatott, hogy a képek nagyon nagy hányada, melyeket a könyvbe választottam, az ágyam fölött lógott, amikor fiatal voltam. Bár én nem emlékeztem erre, a vonzalmam megvolt ezen képzőművészeti alkotások iránt, amelyek régi barátokként köszöntek vissza."
(A Kifestő-ellenes könyvsorozatot azért készítette el a szerző, hogy rámutasson arra, hogy a kifestők, vagy színezők mennyire károsak a gyerekek kreativitásának fejlődése szempontjából. A kifestő nem más, mint a világ felnőtt verziója, amely elveszi a lehetőséget a gyermektől, hogy úgy ábrázolja környezetét, ahogy ő látja. Azt tanulja meg belőle, hogy a felnőttek jobban rajzolnak - felnőtt szemszögből minden bizonnyal. Susan ehelyett olyan feladatokat talált ki, amelyek megmozgatják a gyerekek fantáziáját, arra késztetik őket, hogy ők maguk hozzanak létre valami újat. Itt találsz mintaoldalakat a sorozat első kötetéből, melyeket ki is nyomtathatsz.)

 



Oszd meg másokkal!
Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Google! Live! Facebook! Technorati! StumbleUpon! MySpace! Newsvine! Furl! Yahoo! Twitter! LinkedIn! Linkter.hu Blogter.hu Propeller.hu UrlGuru.hu Startlap.hu FullStart.hu VipStart.hu InterNetMedia.hu Linkmegosztó.com Linkek.in mylink.hu Joomla Free PHP
 

18 hozzászólás

  1. Tudja valaki, miért kell a három alapszín valamelyikére festeni a gyerekszobát? Miért nem jó a pasztellszín? A három alapszín elég erős szerintem. Bár erről már olvastam, de nem művészetre nevelés kapcsán, hanem a viselkedés szempontjából. Zsuzsa
  2. Szerintem a fehér tapétán jobban mutat a zsírkrétás rajz, mint a sárgán, piroson vagy kéken. Amit viszont a kifestőkről ír, megfontolandó!!!
  3. Az élénk alapszínektől nem nyugtalan lesz inkább a gyermek? Én pl. megzavarodnék, ha égővörös lenne a szobám.. :) (Nem gondolom, hogy egy szobában a falszínnek kellene dominálnia..) Jókat ír a szerző, öteletesek a feladatok, bár sztem nem találta fel a spanyolviaszt.. még saját oviskoromból emlékszem rá, hogy a mi óvónőink is adtak nekünk hasonló feladatokat. A falra rajzolást pedig túlzásnak tartom... attól még lehet kreatív a gyerek, hogy bizonyos szabályokat és korlátokat felállítanak számára.. Annamari! Törhetetlen tükörre esetleg ötlet: az Otto katalógusban van tükörfólia, bár nem tudom torzít-e, de biztosan van olyan minőségű, mint a drága gyerekjátékokban található tükrök.. :)
  4. Én is pont az Ottó katalógut akartam javasolni, de közben a neten szétnéztem, és most nem találtam náluk. Egyébként mintha a Quelle-nél is láttam volna má ilyet... Meg azért érdemes az Ottoba belenézni időnként, hátha lesz megint.
  5. rosszul írtam, nem a falakra, hanem a bútorokra vonatkozik az élénk szín. Köszi Zsuzsa, az észrevételt, javítom. Azért az élénk színek, mert a picik még nem látnak jól, és mondjuk egy fehér fal esetén ezek sokkal nagyobb kontrasztot adnak, mint egy pasztellszínű bútor. Szerintem a szerző is tudja, hogy nem ő találta fel a spanyol viaszt :). Viszont abban azt hiszem, egyetérthetünk, hogy elöntenek bennünket ma a kifestők és sokan nem tudjuk-tudják, hogy esetleg ezek milyen hátráltató hatással vannak. Jó lennének ilyen "anti-kifestőkönyvek" magyarul is. Köszönöm a tükörfólia-ötleteket!
  6. Igaza(d) van a kifestőkkel kapcsolatban, szerintem is keretek közé szorítja a gyerek fantáziáját, pláne azok, amiken az egyik oldalon már eleve ki van színezve a motívum... De ugyanez érvényes az agyondekorált mesekönyvekre és mesefilmekre is... készen kapnak a gyerekek mindent.. Ellustul a fantáziájuk.. Viszont azt nem látom be, ha nem kizárólagosan ezen nőnek fel, miért is ártalmas Micimackó és tsai.. Úgy képzelem, hogy a gyerekek gondolkodás - és képvilágában is vannak fokozatok, és egy kicsit meredek rögtön pl. Picassoval vagy akár Munkácsy Golgotájával kezdeni.. (nota bene: Picasso is realisztikus ábrázolásokkal kezdte- csiszolta zsenijét, csak utána tért az absztraktra..)
  7. Érdekes nagyon ez a cikk. Én mindig azt utáltam, ha kijavították az óvodában a lila almámat pirosra, holott teljesen lila volt, és általánosban kinevetett az egész osztály, amikor nem akartam az ember bőrét malacrózsaszínre festeni, ahogy az íratlan szabályban rögzítve volt, hanem narancssárgával színeztem ki, és erre mindenki figyelmét felhívta \"Zsuzsanéni\" elég durva hangsúlyban. Azon akadt ki h mi nem vagyunk SÁRGÁK!? Meg is fogadtam, hogy sose fogom idétlen szabályokhoz igazítani a gyerekemet, mint pl. VONALON BELÜL színezz csak az a szép, és csak a teljesen homogénen kiszínezett képeket rakjuk ki a falra, a tiedet nem. Ötödikben persze kiderült hogy nem a sematikus, minden egyszínű, vonalon belüli és szabályos színű rajzolás a művészet. Még abban az évben nyertem 2 rajzversenyt. Elkezdtem rajz-suliba járni, ahol még nálam is nagyon nehezen sikerült leomlasztani azokat a falakat, amik akadályozzák az igazi színek ábrázolását, a valódi látást, pl. hogy a piros alma nem csak piros színből áll, hanem valóban, ha zöld drapérián áll, zöld foltok és sárga fény is lesz rajta, és igenis VAN árnyéka a tárgyaknak. Azóta is rajzolok, nem is rosszul, a képzőbe is felvettek annak idején. Ne hagyjátok, hogy hülyeségeket tanítsanak a gyerekeknek!
  8. Mint már az első hozzászólásban is írtam, az élénk színekről én már olvastam, de nem művészetre nevelés kapcsán. Rudolf Steiner, a Waldorf iskola megalapítója írja, ha a gyermeked nyugodt típus, és kissé fel akarod villanyozni, akkor pasztellszínű szobát csinálj neki, ha viszont nagyon élénk, és azt akarod, hogy nyugodt legyen, koncentráltabb, akkor élénk színű szobát csinálj neki. Érdekes, mert én pont fordítva gondoltam volna, de lehet, hogy kipróbálom,mert az én kisfiam sokszor túl élénk, viszont a szobája, meg az egész lakás is pasztellszínű. Lehet, hogy beválik, a következő festéskor, mást találunk ki.
  9. Ha olcsóbban akartok tükőr fóliát , menjetek be egy tapéta boltba és cm-re lehet venni , pont annyit amennyi kell / 1m-999,- nállunk/ erka
  10. a cikkben pont arról van szó, hogy a fal ne legyen színes, hisz akkor nem jelennek meg rajta az árnyékok. A mesefigurákkal meg az a baj, hogy aranyosak, de nem annyira ízlésformálóak, mint egy képzőművészeti alkotás.
  11. Nem a giccses amerikai negédes figurákra gondoltam. Lehet hogy a cikk szerzője nem ismeri csak ezeket...? Nem csak festő vagyok, hanem rajztanár is, sok év szakmai tapasztalattal, gyermekfelkészítőkkel, kiállításokkal, művészeti kurzusokkal, alkotótáborokkal...stb.Jelenleg egy Szülőknek, tanároknak szóló könyvön dolgozom, mely éppen a művészeti nevelés alapjairól szól... Lehet mesefigura ízlésformáló épp úgy mint ízlésromboló!!! Nincs feloldhatatlan ellentét,hiszen az életkori sajátosságoknak megfelelő, giccstől mentes mesefigurák is lehetnek művészeti alkotások! Gondoljunk csak Dargay Attila figuráira, vagy Reich Károly csodálatos , kimondottan gyermekeknek szóló mesefiguráira! Füzesi Zsuzsa, Czinke Ferenc...akik igazán nagy művészek. Az ő alkotásaikat gyermekek számára értékesítik MINT MŰVÉSZET ALKOTÁST számozott nyomatként, poszterként pesti galériákban is! Egy gyereknek is lehet természetesen felnőtteknek szóló képzőművészeti alkotást megfelelően előkészítve közvetíteni! Csontváryt is megértik! De a gyerek nem kis felnőtt, hogy ráhúzzuk saját képi világunkat.Érzelmek útján közelíti meg a vizuális világot is. Igényes könyvillusztrációkkal, mesefigurákkal, állatábrázolásokkal kell kezdeni! Egyetértek azzal, hogy a kifestő butít! Tompítja a kreativitást! Viszont a színekkel kapcsolatban-ha már az amerikai adatoknál tartunk- Amerikában kimutatták a tudósok, hogy az erőteljes pigmenteket tartalmazó színek: kadmium sárga, lila, türkiz...serkentik az agyműködést.Nézzünk körül a természetben! Virágzó repceföldek, haragos lila, bíbor orgonák.... Nem kell virítani az egész szobának...nem erről van szó. A mérték fontos. A művészetet szeretetét alkotással és megfelelő környezet megteremtésével lehet megalapozni! Elsős gyermekekkel már pointilista képeket elemeztünk! De elő kell készíteni!És nem szabad a ló túlsó oldalára átesni. A gyermekszobákban jó hangulatot teremtenek a megfelelően kiválasztott mesefigurák, sőt művészeti értékeket is közvetíthetnek!szerinetem sincs rettentőbb a Micimackós tapétánál.Semmi egyedi nincs benne. Képzőművész vagyok, országos kiállításaim vannak, s elmondhatom, hogy semmivel sem fektetek kevesebb energiát egy gyermek számára készülő alkotásba, mint pl. abba az olajképbe amelyik valamelyik galériában vagy kiállításon szerepel. Sablonok nélkül készült,változatos formavilágot megjelenítő, festészeti értékeket hordozó, grafikus elemekkel tarkított, árnyalt színvilágot közvetítő, arányaiban és kivitelezésben gyermekeknek szóló alkotások közvetítenek művészeti értékeket! Nem gondolom, hogy a gyerek szobájába barokk csendéleteknek, vagy Turner képnek, Rubens aktnak kéne lógni...Persze egy absztrakt kép akár érdekes is lehet neki, pl Kandinszkij egy képét el tudom képzelni. Tehát nem vagyok ellene, s a cikk több elemével egyet is értek, de művészként,rajztanárként és anyaként azt kell mondanom, bizonyos dolgoknak utána kell gondolni, s szakmailag, élettanilag érdemes megvizsgálni néhány dolgot, azaz szkeptikus vagyok.... A szakmai szempontokon túl pedig anyai ösztöneinkre hallgassunk...Nem attól fogja csemeténk szeretni a művészetet ha mellőzzük az életkorának megfelelő kedves mesefigurákat az életéből, és felnőtteknek szóló alkotásokkal terheljük, hanem ha alkotunk vele, változatos eszközökkel vesszük körbe, megfelelő könyveket adunk a kezébe, megismertetjük természeti képződményekkel ismertetjük meg...stb. Ha helyes a sorrend, a gyerek még korai gyermekkorában magától fog érdeklődni a képzőművészeti alkotások (nem csak festészet, hanem szobrászat,fazekasság...stb)iránt. Egyébként vannak jó albumok, s a szülők szobájában is láthat képeket a gyermek...a legtöbb értéket saját példánkkal közvetítjük. Schneider Csilla Krisztina festő, művésztanár
  12. hogy mutassunk aktokat a gyermeknek. Leginkább az arcokat szeretik nézni a kisbabák, így portrékat említ a szerző, meg állatos képeket, egyéb olyan témákat, amelyek kicsiknek (is) valók. Egy másfél-két éves kicsi pedig már szívesen megnéz mozgalmasabb képeket is. És leginkább arra ösztönöz a szerző, hogy cseréljük ezeket, minél többet lásson ilyeneket a gyermek (tehát a szülők szobájába kitett kép kevés). Egyébként pedig ő is sok évi tapasztalattal rendelkezik, saját, gyerekeknek való kurzussal és sok-sok kiadott könyvvel. És egyáltalán nem "kis művészeket" akar nevelni, hanem olyan gyerekeket, akik kreatív gondolkodásúak (jó problémamegoldó képességgel rendelkeznek, stb). Meg lehet nézni a honlapját: www.susanstriker.com. Ha jobban megnézed, még hasonló is, amit csináltok... Úgy gondolom, a gyerek találkozik elegendő (túl sok?) mesefigurával akkor is, ha csak a könyveket nézegeti, meg majd később a tévét. Nem az ellen vagyok, hogy a magyar mesefigurákat mutassuk nekik, hanem azért, hogy minél több értékeset lásson. De én inkább vagyok híve az életszerű (fény)képeknek, mint a mesefiguráknak (legyen az bármilyen állat képe)...
  13. A "törhetetlen tükörre" két megoldás is van. 1. 10 mm-es tükör, hátul biztonsági fóliával.Természetesen ez is törik, mivel üvegből van, de 4-szer, 5-ször olyan nehezebben mint az általános tükrök. A fólia biztosítja törés esetén a tükör egyben maradását,nem esik szét és szúrásnak megfelelő balesetet legritkábban okoz, maximum vág.Ez az emberi élet megóvása szempontjából fontos. 2. 10 mm-es biztonsági üveg utólag foncsorozva. Persze ez is törik, szétrobban, de szilánkosra, mint az autó ablaküveg, nem szúr, nem vág.A biztonságot fokozhatjuk még azzal, hogy a tükör hátuljára még fóliát teszünk, mely megakadályozza robbanás esetén az egyébként nem szúró, nem vágó szilánkok szétszóródását. Szép napot mindenkinek! Tivadar
  14. Szia Annamari,

    Szuper az oldal, és jó amiket írsz. Művészként én egy kicsit másképp gondolkodom a reprodukciókról. Úgy gondolom, hogy sokkal hasznosabb, ha a gyermekedet egész kicsi korától kezdve elviszed kiállításokra. Ez a szülőnek is egy remek program, mert kimozdul otthonról és a gyerek is nagyon élvezi. Amivel többet nyújt egy múzeum vagy egy kiállítóterem a reprodukcióknál, az az, hogy ott az alkotások teljes valójukban vannak jelen. Egy reprodukción nem érzékelhető a méret, az anyag, sokszor a forma sem. Az én kisfiamnak szerencséje van, mert az ő szobájában valódi műalkotások lógnak, persze nem Picasso :) Engedem, hogy megfogja őket, megvizsgálja, és beszéljen róluk. Ilyesmit mostmár néhány magyar múzeum is megenged a látogató gyerekeknek, persze nem az eredeti műveken, hanem a valósághű másolatokon.
    A tükörhöz kapcsolódva: igaz, kicsit torzít, de a sima alufóliára való rajzolás is érdekes lehet.
  15. Szia Réka, igen, nagyon jó, ha kiállításokra jártok, de az egész picik, akik még nem tudnak fogni, és nem látnak messzire, nem sokat fognak fel ezekből. Ha nagyobb, akkor persze, jöhet a kiállítás, a fogdosás. De ha valakinek nincs lehetősége múzeumokba járni (pl. vidéken lakik), akkor is szóba jöhetnek a reprodukciók - szerintem. :) Köszi a fóliát, jó ötlet.
  16. Sziasztok!Érdekes ez a "kép" vita.Én azt gondoltam volna,hogy a mesefigurák jók,mert aranyosak,kedvesek,mosolygósak stb.Igaz nálunk már nincsenek kint a falon,mert miután a kicsi Milánom fel tudott állni a kiságyban,azzal egyidejüleg vándorolt le Füles és Malacka a kiságyba,majd a földre.Viszont az ágyunk felett lévő képet nagyon szereti,ami egy ösvényt ábrázol az erdőben,amin egy szarvas áll.Vagy pl. a kutyás képet,ill. azt a könyvet,amin szintén kutya van a borítoni.Igaz a kutyákat is.Ilyesmire gondoltok?Vagy esetleg olyat nem lehet,hogy vegyesen a kétféle mondanivalójú képet kirakni?Persze nem közvetlen egymás mellé.

Szólj hozzá!


    • :o
    • :-[
    • :'(
    • :-(
    • :-D
    • :-*
    • :-)
    • :P
    • :\
    • 8-)
    • ;-)

    Hirdetés